Opieramy się na cyklu 5 Wielkich Lekcji Marii Montessori:
• Stworzenie Wszechświata,
• Historia Życia na Ziemi,
• Historia Człowieka,
• Historia Pisma
• Historia Liczb
oraz uwzględniamy realizację indywidualnych planów pracy każdego dziecka, w tym treści zawartych w obowiązującej podstawie programowej.
Praca własna dotyczy dzieci z roczników II - III. Każdy uczeń z pomocą nauczyciela przygotowuje swój indywidualny plan pracy, będący narzędziem pomagającym zaplanować dzień i zarządzać czasem. Jest on tak ułożony, by był dla dziecka prosty, aby mogło ono używać go zarówno jako pomocy w decydowaniu, co robić dalej, jak również do sprawdzenia, co już zostało zrobione. Dzieci prowadzą tzw. karty pracy, a nauczyciele karty osiągnięć dziecka, w których odnotowywane są bieżące postępy ucznia.
Na zajęcia grupowe dzieci dzielone są na 6-14 osobowe grupy (w zależności od charakteru zajęć – w ramach klas lub mieszane wiekowo). Są to lekcje przedmiotowe w klasach IV-VI a także muzyka, literatura, wychowanie fizyczne (także basen), religia i języki. Dzieci korzystają z przygotowanych materiałów, wybranych ćwiczeń a także kart pracy i innych materiałów przygotowywanych przez nauczycieli.
Popołudniami organizowane są zajęcia dodatkowe dla chętnych dzieci. Tematyka zajęć corocznie dostosowywana jest do potrzeb i zainteresowań dzieci i obejmuje pracę własną, gimnastykę korekcyjną, język francuski, kółka zainteresowań i sekcje (np.: kółko ceramiczne, teatralne, sztuki, szachowe, jęz. polskiego, jęz. rosyjskiego, matematyczne, przyrodnicze, sportowe, techniczne, gry i zabawy, gazetka szkolna, sekcja żeglarska i sekcja aikido) oraz kilkanaście kółek (kółka prowadzone przez dzieci).
„Dziecko jest jak obietnica i nadzieja dla ludzkości.”
Dr Maria Montessori, 1870- 1952